تاریخنگار

پایگاه داده های تاریخی و کتابشناسی

تاریخنگار

پایگاه داده های تاریخی و کتابشناسی

تاریخنگار

آرمان وبگاه تاریخنگار ، پیشکش داده های سودبخش در زمینه تاریخ و فرهنگ است و تلاش دارد تا راهنمای کوچکی برای دانش پژوهان پرسشگر و کوشا باشد. ایدون چنین باد.
نشانی پست الکترونیکی تاریخنگار در قسمت «تماس با من» درج است

طبقه بندی موضوعی

پاکسازی اجتماعی

دوشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۵، ۰۷:۴۳ ب.ظ


* در باره هولوکاست یا تصفیه قومی یهودیان در دوران حکومت نازیسم و هیتلر ، نوشتارهای متعددی موجود است، اما به گمان من، دو نکته در مطالعه این ماجرای تاریخی، برای خوانندگان فارسی زبان روشن نشده است. دو حقیقت که می تواند به پذیرش یا انکار قضیه هولوکاست در تاریخ کمک کند:

1- طی دهه 1920 میلادی، دانشمندان آلمان نازی، برای کشتن افراد کم توان یا معلول اقداماتی را انجام دادند، به این عذر که آنها موجوداتی سربار و انگل هستند و یک «زندگی فاقد ارزشهای حیاتی» را سپری می کنند.  علاوه بر این، اقشار و گروههای اجتماعی دیگری چون: بزهکاران،  کولی ها، فاحشه ها ، بیماران لاعلاج و سایر افرادی که از منظر نازیسم نژادپرستانه رایش سوم، کم ارزش و مخل پاکی نژاد آریائیان امپراتوری رایش بودند، در معرض تصفیه قومی قرار گرفتند تا برای تندرستی پیکره خلق ، تهدیدی نباشند! از این جهت، شمار بسیاری از افراد از سطح جامعه بیرون کشیده شدند و در اردوگاههای: آشویتش ، تربلینکا ، داخائو و..در کوره های آدمسوزی سوختند و تصفیه شدند.

---در نتیجه ، باید توجه داشت که همه آنهائی که در اردوگاههای مرگ آلمانی ها کشته شدند، یهودی نبودند. بلکه شماری از اقشار فاقد وجاهت و مطرود جامعه بودند که حذف آنها ، ترحم کسی را بر نمی انگیخت. هر چند آنها نیز حق حیات داشتند و رفتار زشت نازی ها با آنان ، در هیاهوی یهودی ستیزی نادید گرفته شده است.

2- در طی روند یهود ستیزی و اخراج یهودیان از اروپا ، که سابقه آن به دوره های قبل از هیتلر نیز می رسد، بخشی از ثروتمندان و اقشار فرادست یهودی در اروپا از هر گونه تعرض و آسیب به دور ماندند و حتی با انتقال ثروت خود به کشورهای دیگر ، باعث تجمیع سرمایه در مناطق دیگری از اروپا و امریکا شدند. حقیقتی که از دید برخی از منتقدان ، می تواند عمدی سازی هولوکاست را توجیه کند! گرچه که به صراحت نمی توان بین خروج امن یهودیان اروپا با تشکیل دولت اسرائیل رابطه پیدا کرد.

---در همان حال، اقدامات زشت و غیرانسانی نازیها در زمینه های چون: آزمایش های پزشکی روی کودکان یهودی، ممنوع کردن زیورآلات برای زنان یهودی و کولی، ایجاد محدویتهای اجتماعی (چون : نداشتن حق ازدواج با آلمانها، چسباندن علامت بر روی لباس، محرومیت از شغل و تحصیل، و..) برای مخالفان دولت ، سوزاندن پرسشتگاههای یهودیان، جمع کردن « عناصر ناباب» از شهرها و قرار دادن آنها در گتوها (شهرکهای مجزا) و سرانجام فرستادن هزاران مرد، زن و کودک یهودی و کولی و جانی و فاحشه و غیرآریائی و..به اردوگاههای مرگ و سوزاندن آنها در کوره های آدمسوزی ، ماجرائی نیست که از یاد بشریت برود. خواه قربانی یهودی باشد و خواه غیر یهودی. هولوکاست قابل کتمان نیست!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۲۹
تاریخنگار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی