تاریخنگار

پایگاه داده های تاریخی و کتابشناسی

تاریخنگار

پایگاه داده های تاریخی و کتابشناسی

تاریخنگار

آرمان وبگاه تاریخنگار ، پیشکش داده های سودبخش در زمینه تاریخ و فرهنگ است و تلاش دارد تا راهنمای کوچکی برای دانش پژوهان پرسشگر و کوشا باشد. ایدون چنین باد.
نشانی پست الکترونیکی تاریخنگار در قسمت «تماس با من» درج است

طبقه بندی موضوعی

در محله تلگرامی ها

سه شنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۴، ۰۹:۰۱ ق.ظ

*** بدون آن که با فن آوریهای نوین و ارتباطات اجتماعی ، آزادی بیان و.. مخالف باشم ، باید بگویم :

با آمدن گوشیهای پیشرفته همراه و افزایش تعداد نرم افزارهای رنگارنگ و جذاب اندروبدی ، مردم کوچه و بازار به حدی به استفاده تمام وقت  از مویابل راغب شده اند که  با حالتی همچون کودکی ذوق زده برای رساندن یک مطلب به دیگران تقلا می کنند. کار آنها شده کپی پیست کردن پیام های به ظاهر جالب و طنزآمیز  در باره هر اتفاق روزانه و حتی شایعات بی پایه و اساس چون : کشته شدن فلان هنرپیشه در ماجرای مکه یا  افزایش قیمت فلان محصول بازار و.. گاهی چیزی به اسم شعر نو می نویسند و زیرش نام فلان شاعر کلاسیک  و سنتی را می گذارند و ادعا می کنند یک انرژی مثبت تقدیم دوستان می کنیم و یا جمله ای از بهمان نویسنده  بر می دارند و نام ادیب دیگری را  زیرش می گذارند و مدعی می شوند این دو تن در حقیقت یکی بوده اند و یکسان می اندیشیده اند! یا جملات را با عنوان سخنان پندآموز به شخصیتهای نامدار فرهنگ ایران زمین نسبت می دهند و می خواهند تا جامعه به این سخنان جامه عمل بپوشاند.

آری به راستی که شبکه های اجتماعی تبدیل به شبکه های پرورش افراد بیکار و ناآگاه شده است. در این شبکه ها ، بسیاری از افراد فعال، بدون داشتن پشتوانه ای از دانائی و حقیقت جوئی ، فقط ژست روشنفکری می گیرند و بدون آن که تحقیق کنند که این سخنان و مدعیات به چه هدفی می اید و بر اساس چه منطقی استوار است، آنها را شاعه می دهند و هر مزخرفی را هم لایک می کنند!

چقدر درست گفته اند که : شبکه های اجتماعی تنها ویژگی ای که دارند، این است که افکار نازیبا و روان ناموزون ایرانیان را از پس چهره ها و لباس ها و ماشین ها و گوشی های آن چنانی ، عریان کرده و خلقیات و آمال این جامعه خسته و ناشاد را نشان می دهند. به قسمی که اگر جامعه شناسان و روانشناسان به دقت و موشکافانه به این افکار و سخنان مندرج در واتس اپ و تلگرام و وایبر و فیس بوک و ..بپردازند ، در خواهند یافت که  محرک ها و  ساختار نگاه ایرانی جماعت  به زندگی چقدر با آن چه در گذشته و در بطن تاریخ فرهنگی ایران زمین بوده ، متفاوت است.

ای کاش مردم به جای نصب برنامه تلگرام و عضو شدن در زیرگروه های اجتماعی آن و لایک کردن و فرستادن هر پیام و کامنتی ، اندکی از اوقات شریف خود را صرف خواندن کتاب می کردند و یا در کلاسهای فوق برنامه در زمینه های آموزشی و هنری و ورزشی شرکت می نمودند . حتی اگر تمایل به استفاده زیاد از فضای مجازی اینترنت دارند، این فضا را به محلی برای افزایش سطح آگاهی و معلومات خویش تبدیل کنند و از آخرین اخبار فن اوری و هنر و ادبیات مطلع شوند. به همان اندازه که پول خود را برای خرید گوشی همراه پیشرفته و اکانت اینترنت و.. خرج می کنند، یک کتاب معتبر ، مجله علمی ، لوح فشرده آموزشی ، نرم افزارهای فنون رایانه و یا زبان خارجی و دیگر ادوات دانائی و به روز شدن را هم در سبد خرید روزانه و ماهانه خود قرار می دادند.

دقت داشته باشیم فقط با استفاده از شبکه های مجازی اینترنتی یا عضویت در واتس آپ ، وایبر ، تلگرام و .. نمی توان مطلع و مترقی و به روز بود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۱۴
تاریخنگار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی