تاریخنگار

پایگاه داده های تاریخی و کتابشناسی

تاریخنگار

پایگاه داده های تاریخی و کتابشناسی

تاریخنگار

آرمان وبگاه تاریخنگار ، پیشکش داده های سودبخش در زمینه تاریخ و فرهنگ است و تلاش دارد تا راهنمای کوچکی برای دانش پژوهان پرسشگر و کوشا باشد. ایدون چنین باد.
نشانی پست الکترونیکی تاریخنگار در قسمت «تماس با من» درج است

طبقه بندی موضوعی

حکایت تاریخ(2)

دوشنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۴، ۰۹:۵۸ ق.ظ


می گویند  سلطان حسین جلایری ، پادشاه زیباروئی بود . یک روز که در خلوت خویش به آینه نگاه می کرد، مشاهده کرد که بعضی چین و چروک ها در چهره اش دیده می شود. سخت نگران شد و به فکر فرو رفت. برای لحظه ای به یاد مرگ افتاد و از این که جمال زیبایش را در گذر زمان از دست خواهد داد و با مرگ به جسدی کریه و متعفن تبدیل خواهد شد، دچار اندوه شد . به حدی که اشک بر چشمانش جاری شد. د رهمین لحظه بود که وزیر اعظم که پیرمردی خردمند و کارکشته بود ، وارد اتاق شد و چشمانش به صورت خیس پادشاه افتاد. رو به شاه گرفت و گفت:

- جسارت است قربان ، چرا مکدر هستید؟ خدای ناکرده، اتفاق ناگواری افتاده است؟

سلطان حسین پشت به وزیر کرد تا اشک را در چشمانش نبیند و در همان حال، با لحنی سوزناک گفت :

- خیر، اتفاقی در کار نیست. ناراحتی من از این جهت است که می بینم پیر شده ام و دیگر جمال و جلال پیشین را ندارم. می ترسم که مردمان از این امر آگاه شوند و هیبت سلطنت در دلشان شکسته شود.

لبان وزیر اعظم به تبسمی گشوده شد و در حالی که سعی می کرد رعایت ادب را لحاظ کند ، خطاب به شاه غمگین چنین گفت: 

- قربانت گردم، این امری است که نباید جنابتان را نگران کند. چون مردم زیبایئ چهره شما را نمی بینند، کردارتان و سلوک دولت تان را با خویش می بینند و آن را معیار عظمت و یا ذلت حکومت آل جلایر برمی شمارند. آن چه باعث هیمنه و جبروت حکومت است، توانائی آن در حفظ امنیت و نگاه داشتن جامعه در آرامش و رفاه است و نه زیبایئ شما و یا کهنسالی من وزیر.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۲۷
تاریخنگار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی