تاریخنگار

پایگاه داده های تاریخی و کتابشناسی

تاریخنگار

پایگاه داده های تاریخی و کتابشناسی

تاریخنگار

آرمان وبگاه تاریخنگار ، پیشکش داده های سودبخش در زمینه تاریخ و فرهنگ است و تلاش دارد تا راهنمای کوچکی برای دانش پژوهان پرسشگر و کوشا باشد. ایدون چنین باد.
نشانی پست الکترونیکی تاریخنگار در قسمت «تماس با من» درج است

طبقه بندی موضوعی

حکایت تاریخی 5

يكشنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۴، ۰۹:۰۹ ق.ظ

* این ماجرا می تواند برای مسئولین موسسات اموزشی کشور ما جالب باشد!!


در تواریخ آمده است که در عهد سلاجقه، روزی ملکشاه سلجوقی و وزیر کاردانش خواجه نظام الملک به صورت ناشناس، عازم بازدید از مدرسه نظامیه شدند. مدرسه ای که دانشجویان از سراسر کشور به آنجا آمده و نزد اساتید مختلف درس می خواندند. هنگامی که شاه و وزیر به پشت در یکی از حجره های مدرسه رسیدند؛ چشمشان به صحنه ناگواری افتاد. یکی از استادان در داخل اتاقش خلوتی به راه انداخته و مشغول خوردن شراب و معاشقه با کنیزکی نازک بدن بود. او چنان مست و خراب بود که به صدای هیچ رهگذری توجه نداشت و از سکناتش معلوم بود که بی خبر از دنیا است.

تماشای این وضع نابه هنجار ، شاه را عصبانی کرد و قصد آن نمود تا وارد حجره شود و استاد خاطی را گوشمال دهد. اما وزیر اعظم پیش آمد و مانع شد.

روز بعد ، نامه ای از دفتر نخست وزیری به مدرسه رسید که نام آن استاد به عنوان گیرنده نامه بر آن درج شده بود. در این نامه ، وزیر خردمند و پوزش پذیر نوشته بود:

- دیروز در بازدیدی که از مدرسه داشتم ، دریافتم که هزینه های معاش شما رو به افزایش گذاشته است. بر آن شدم تا حقوق تان را افزایش دهم. با این نامه می توانید از مدیر مدرسه مساعده بگیرید یا افزایش مستمری خود را طلب کنید! نمی خواهیم مشکلات مالی ، مانع از توجه جدی شما به درس شود !

با خواندن این نامه، مدرس خاطی و شرمسار دریافت که بزرگی شاهد اشتباه او بوده و اینک بر عهده اوست که درستکاری و وظیفه شناسی را در تدریس  رعایت کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۱۶
تاریخنگار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی