تاریخنگار

پایگاه داده های تاریخی و کتابشناسی

تاریخنگار

پایگاه داده های تاریخی و کتابشناسی

تاریخنگار

آرمان وبگاه تاریخنگار ، پیشکش داده های سودبخش در زمینه تاریخ و فرهنگ است و تلاش دارد تا راهنمای کوچکی برای دانش پژوهان پرسشگر و کوشا باشد. ایدون چنین باد.
نشانی پست الکترونیکی تاریخنگار در قسمت «تماس با من» درج است

طبقه بندی موضوعی

تاریخنگار آشنا

پنجشنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۵، ۰۷:۴۳ ب.ظ

دکتر غلامرضا سلیم روز چهارشنبه  دوم آذر ماه سال 1300 خورشیدی در خانواده ائی متوسط در شهر مشهد دیده به جهان گشود. پدرش حاج علی اکبر آهنگر و مادرش زنی مومنه و هر دو از اهالی کاشان بودند. غلامرضا به عنوان بزرگترین فرزند ذکور خانواده ، عاشق درس و مکتب بود و این امر باعث شد تا پس از گذراندن دوره های اولیه تحصیل ، به عشق معلمی وارد دانشسرای مشهد شود و پس از اتمام دوره ، در سال 1319 وارد آموزش و پرورش گردد و در مدارس فریمان به تدریس بپردازد. او با بهره گیری از محضر برخی از فضلای مشهد، در آزمون ششم ادبی- معادل با دوره کارشناسی- پذیرفته شد و در سال 1325 همزمان در دانشکده حقوق دانشگاه تهران و نیز رشته تاریخ و جغرافیای دانشکده ادبیات ثبت نام کرد. وی با پشتکار فراوان ، توانست رضایت مسئولین را جلب کرده و علیرغم تدریس در مدارس شبانه تهران، با درجه ممتاز از رشته تاریخ و جغرافیا و نیز رشته تعاون فارغ التحصیل شود. کمی بعد، غلامرضا که مشتاق تدریس بود به اهواز منتقل شد و ریاست اداره فرهنگ یا همان آموزش و پرورش اهواز را برعهده گرفت. در عین حال، وی چنان به ادامه تحصیل در مدارج بالاتر راغب بود که علیرغم مخالفت مسئولین اداری و کارشکنی تعدادی افراد ، در سال 1336 برای ورود به مقطع دکتری تاریخ و جغرافیا به دانشگاه تهران وارد شد.  در 1340 و همزمان با تدریس پاره وقت در دانشکده ادبیات مشهد و نیز دانشکده های افسری و پلیس در تهران ، موفق شد تا از رساله دکتری خود با عنوان حقوق عمومی اسلام در زمان خلفای راشدین زیر نظر سعید نفیسی دفاع نماید و نام خود را به عنوان نخستین دکتر تاریخ و جغرافی از دانشگاه تهران ثبت کند . اما در سال 1346 بود که به دلیل شرائط خاص قوانین دانشگاهی به کسب مدرک استادیاری کامیاب شد .

دکتر غلامرضا سلیم در طی دوران 20 ساله استادی دانشگاه از پذیرفتن مسئولیتهای اداری و مهم سر باز زد و فقط در مقطعی کوتاه معاونت دانشکده ادبیات تهران و مشاور ریاست دانشگاه تهران را پذیرفت  تا بتواند مصدر خدماتی شود. در سال 1346 با کوشش وی موسسه آموزش و تحقیقات تعاونی در دانشگاه تهران تاسیس شد و در دهه 1340 و 1350  به تاسیس انجمنهای فرهنگی و سخنرانی های ماهانه در رادیو و تهیه جزوات آموزشی برای موسسات آموزشی و .. موفق شد. ضمناً در کنفرانسهای علمی چون: همایش علمی بیهقی، کنگره بزرگداشت رشید الدین فضل الله و نیز همایشهای سالانه  ایران شناسی و .. شرکت نمود تا این که در سال 1359 دوران تدریس و خدمت او در دانشگاه تهران به پایان رسید؛ اما  به تدریس پاره وقت در دانشکده الهیات تهران ، تربیت معلم ، پیام نور و.. ادامه داد.

تالیفات ارزنده دکتر غلامرضا سلیم متجاوز از 30 مورد می باشد : تاریخ اندیشه اجتماعی در اسلام، فرهنگ دانش اموز، تاریخ تحولات جامعه ایران بعد از اسلام، محمود غزنوی،  طریقت، شریعت و سلطنت، تحریر جدید کلیله و دمنه ، سه جلوه شخصیتی حافظ ، امریکائی که من دیدم ، اصول مدیریت تعاونی ها ،  تاریخ استعمار در ایران و چندین کتاب و مقاله دیگر در زمینه های تاریخی ، ادبی ، اجتماعی ، اقتصادی  و.. که از او بر جای مانده است . دکتر سلیم در  آبان 1389 د رتهران درگذشت.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۲۰
تاریخنگار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی