تاریخنگار

پایگاه داده های تاریخی و کتابشناسی

تاریخنگار

پایگاه داده های تاریخی و کتابشناسی

تاریخنگار

آرمان وبگاه تاریخنگار ، پیشکش داده های سودبخش در زمینه تاریخ و فرهنگ است و تلاش دارد تا راهنمای کوچکی برای دانش پژوهان پرسشگر و کوشا باشد. ایدون چنین باد.
نشانی پست الکترونیکی تاریخنگار در قسمت «تماس با من» درج است

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

نتایج فلسفی فکر نکردن

شنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۴، ۰۸:۱۰ ق.ظ

به آگاهی محصلینی در قلمروی تحصیلات عالیه شهر رود می رساند که : اولاً ببینند:  

پاسخ پرسشهای آزمون میان ترم فلسفه تاریخ

1- 1- تعریف عام فلسفه تاریخ یا همان برداشت اقوام و متفکران کهن از تاریخ ، یعنی تامل در کل جریان تاریخ و کشف قوانین تمدن بشری . به عبارت بهتر : مجموعه آراء فلاسفه ائی مثل: هگل ، کالینگوود و.. که دیدگاه های خود را به تاریخ تسّری بخشیده اند  

2- تعریف اخص آن ، که با پرسشگری و نقد متدولوژی تاریخی همراه بود و با نظریات مورخان و متفکران در بازخوانی تاریخ همراه بود . به عبارتی اندیشه های مورخانی نظیر: بیهقی، ابن خلدون ، توین بی و.. که در بررسیهای تاریخی به فلسفه متوسل شده اند

2- 1- جریان رویدادهای گذشته، یعنی لایه خاصی از واقعیت موجود در بستر زمان که مورخان مطالعه آن را حرفه تخصصی خویش قرار داده‌اند.  2- موضوع مطالعات مورخ ، یعنی نوع خاصی از پژوهش در موضوعی خاص که به نتایج علمی ختم می شود.

3-  علم تاریخ در نگاه سنتی ناظر به امور منفرد و جزئی است، اما در نگاه مدرن به تاریخ، فقط به امور جزئی نمی پردازد ؛ بلکه بررسی نهادها، ساختارها و...هم در حوزه کاری مورخ قرار می گیرد، به علاوه ، در بررسی جدید، حادثه به حادثه بررسی نمی شود، بلکه یک برهه زمانی بررسی می شود. پس یک حادثه تنها به عنوان نمادی از یک برهه زمانی مطرح است و مطالعه رخدادها معرف و مقدمه شناخت زمان است.

4- 1. مقدم دانستن مشاهده بر نظریه و تئوری 2. توجه به روش به جای موضوع 3. ضدیت با نسبیت گرایی در علم 4. انباشتی و تکاملی دیدن رشد علم 5. همبستگی با فلسفه تحلیلی 6. تفکیک دو مقام داوری و گردآوری 7 . عقلانی داشتن رشد معرفت 8. دستوری داشتن فلسفه علم و بینش غیرتاریخی و 9. علوم انسانی را پاره ای از علوم طبیعی دانستن

5- علم نبودن تاریخ به دو دلیل است: 1- عدم تطبیق تعریف علم بر تاریخ : بدین معنی که برخی افراد چون یک تلقی سنتی از علم دارند؛ در تلقی آنها علم چیزی است که دایره مدار موضوع است و هر علمی با موضوعش شناخته می شود. علم مجموعه‌ای از گزاره‌های مرتبط است که حول یک موضوع مشخص می‌چرخد. چون علم را با موضوع می‌شناسند، پس وجه تمایز علوم در موضوع است. تاریخ علم نیست چون موضوع مشخصی ندارد، نیز چون تمام تاریخ جزئیات است و نمی‌توان یک درک کلی از تاریخ پیدا کرد لذا علم نیست؛ زیرا علم نیاز به یک درک کلی دارد. 2- ناتوانی تاریخ در حقیقت نمایی: در حقیقت، موضوع تاریخ در دسترس نیست؛ و گزارشهای تاریخی از عوامل مختلف درونی و پیرامونی تاثیر می پذیرد ، لذا گزاره های تاریخی هم مظنون هستند

****

ثانیاً  :

با توجه به پاسخهای جالبناک ! و انحرافی! دوستان دانشجو ( حتی که سوال را نخواندند ، ببینند مثلا در سوال 1، فلسفه تاریخ مدنظر بود نه فلسفه عام وخاص) پس از تصحیح اوراق، نمرات وحشتناکی از 25 % به طرف بالا ، به چشم آمد. در نتیجه،  فعلاً مقرر گردید :

                           آزمون نهائی فلسفه تاریخ دانشجویان واحد شهر رود ، به صورت :

                                                30 سوال تستی و با نمره 15 از 20 محاسبه شود.

 خداوند پوزش پذیر ،  همه بندگان خطاکار را از سقوط نجات دهد !          آمین یا رب العالمین

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۲۸
تاریخنگار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی