تاریخنگار

پایگاه داده های تاریخی و کتابشناسی

تاریخنگار

پایگاه داده های تاریخی و کتابشناسی

تاریخنگار

آرمان وبگاه تاریخنگار ، پیشکش داده های سودبخش در زمینه تاریخ و فرهنگ است و تلاش دارد تا راهنمای کوچکی برای دانش پژوهان پرسشگر و کوشا باشد. ایدون چنین باد.
نشانی پست الکترونیکی تاریخنگار در قسمت «تماس با من» درج است

طبقه بندی موضوعی

منسوخ شد نامه و معدوم شد صفا

چهارشنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۴، ۰۸:۴۳ ق.ظ

یادش به خیر ، با آمدن این ابزار نشاط ستیز دیجیتال یعنی اینترنت و موبایل و..، در شرائطی که به جای دادن کارت هدیه و نوشتن نامه به دوستان و آشنایان ، برایش پیامک و ایمیل می فرستیم و عید و عزای واقع شده را تبریک یا تهینت شان می گوئیم، باید یادی کنم از نامه و نامه نویسی که تا چند سال پیش، مرسوم بود و پسندیده . نوشتن چند سطر از ژرفای دل ، بر روی لوح کاغذ به عزیزانی که دوستشان می داشتیم، کاری بود نه چندان وقت گیر و نه از سر تفنن و بیکاری ، که اقدامی بود برای پاسداشت خوبیها و اثبات یادسپاری و مهربانی به نزدیکان. نوشتن نامه ، صرفاً حکایت ابراز محبت به دیگری نبود، که تمرینی بود برای تقویت نگارش و بروز ذوق در خویشتن و تلغین به پاسخگوئی در طرف مخالف. کاش نامه های مکتوب و بلندبالا هنوز هم رواج داشتند تا به جای این که با یکی دو جمله کوتاه و نهایتاً 140 حرفی و مبلغ 150 ریال ، احساسمان را با امواج مخابراتی و الکترونیکی به عزیرانمان نشان دهیم، با خطی حتی ناخوش و عباراتی هر چند نارسا (که دشوار خواندنش هم لذتی را در گیرنده ایجاد می کرد) صفحه سپید کاغذ را از مکنون درون انباشته و سیاه می کردیم و به دیگران می فهماندیم که هر چقدر رساندن یک پیام به دیگری ، زحمت بیشتری داشته باشد، ارزش آن برای پیام گیرنده بیشتر جلوه می کند. هم چنان که هر پیامبری که رنج بیشتری برای ابلاغ پیام برد ، مقامش والاتر و کلامش ارزنده تر گردید!     

جالب آن که در نامه ای از یک ایرانی قرن گذشته به دوستش ، که خودش و کارش( نامه نویسی) امروزه به تاریخ پیوسته اند،  نویسنده از محدود شدن نامه نگاری شاکی است :


« مخدوم مهربان من، از آن زمان که رشته مرادوت حضوری گسسته و شیشه شکیبائی از سنگ دوری شکسته ، مدت دو سال افزون است که طایر مکاتبات را پر بسته و کلبه مراودات مرا در بسته. نه از ان طرف بَریدی و سلامی و نه از اینجانب قاصدی و پیامی.

تو بگفتی که به جا آرم و گفتم که نیاری                   عهد و پیمان وفاداری و دلداری و یاری

الحمدلله فراغتی داری ، نه حضری و نه سفری. نه زحمتی و نه بی خوابی و نه همخوردگی و اضطرابی . گوئی ما را چشم بر در است و شما را شوخ چشمی در بَر.  مخلصان را امشب بزمی نهاده و اسباب عیشی ترتیب داده. دلم پیاله ، مطربم ناله، اشکم شراب و جگرم کباب. اگر شما را هوس بزمی و به  تماشای بی دلان عزمی است، بی تکلف به کلبه ام گذری که چشم به یاری کویَت نظری.

مائیم و نوای بی نوائی       بسم لله اگر حریف مائی »

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۱۹
تاریخنگار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی