تاریخنگار

پایگاه داده های تاریخی و کتابشناسی

تاریخنگار

پایگاه داده های تاریخی و کتابشناسی

تاریخنگار

آرمان وبگاه تاریخنگار ، پیشکش داده های سودبخش در زمینه تاریخ و فرهنگ است و تلاش دارد تا راهنمای کوچکی برای دانش پژوهان پرسشگر و کوشا باشد. ایدون چنین باد.
نشانی پست الکترونیکی تاریخنگار در قسمت «تماس با من» درج است

طبقه بندی موضوعی

مخاطرات روزنامه

چهارشنبه, ۸ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۸:۵۴ ق.ظ

یکی از جرائدی که در ترکیه، اما در قلمروی فرهنگی ایران معاصر منتشر شد ، روزنامه اختر بود که کارش را با انتقاد از امتیازات اعطایئ دولت قاجار شروع کرد . با افشای متن قرارداد  توتون و تنباکو ، آزادی خواهان را به مبارزه با این امتیاز ننگین دعوت کرد و همزمان با آشنا کردن مردم با ترتیبات و تشکیلات لازمه برای تحقق حکومت مشروطه، دشمنی دولت را برانگیخت. دربار که توزیع و اشاعه مقالات و مطالب اختر را خطرناک می شمرد ، به جّد بر سر آن بود تا جلوی ورود این روزنامه را از استامبول به ایران بگیرد . اما مدیر روزنامه یعنی حاج میرزا مهدی معروف به اختر ، از قلم روشنفکران منتقدی چون : میرزا آقاخان کرمانی بهره می برد  تا مقاله های متعدد ادبی و سیاسی منتقدانه چاپ کند و به بیداری مردم ایران سرعت بخشد .

رویه انتقادی روزنامه اختر چنان خشم مسئولین سیاسی را برانگیخت که وقتی دیدند با وجود ممنوعیت ورود آن به ایران، باز هم اختر مخفیانه می رسد و توزیع و خوانده می شود ، برآشفتند و شاه مستبد ، ناصرالدین شاه قاجار به وزیر اعظم خود نوشت :

« جناب امین السلطان :

ان شاالله احوال شما خوب است ، چه می کنید ؟ باران که نمی گذارد شخص نفسی بکشد ، کسی از منزل بیرون آمده به حضور می رسد ؟ تازه هایی باشد به عرض برسانید . این روزنامه اختر باز فضولی های زیادی کرده ، نسخه آن را دیدم ، حال می دهم بیاورند . آرتیکل های بدی نوشته شده است . ملاحظه کنید که این روزنامه باید جداً غدغن سخت  شود که پُست خانه قبول نکرده و نیاورند به ایران . حتی چاپارهای انگیس و فرانسه هم غدغن کنید که مِن بعد روزنامه اختر نیاورند . به امین الدوله دست خط نوشتم ، شما هم تاکید کنید که از این تاریخ دیگر روزنامه نیاورده ، منتشر نکنند . به سُفرا هم خودتان غدغن کنید که چاپارهای آنها روزنامه اختر را قبول نکرده و نیاورند

**  اما با این وجود ، فکر می کنید شاه توانست جلوی انشتار اخبار و میل به آگاهی را بگیرد؟  هم چنان که دیگران نتوانستند!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۰۸
تاریخنگار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی