تاریخنگار

پایگاه داده های تاریخی و کتابشناسی

تاریخنگار

پایگاه داده های تاریخی و کتابشناسی

تاریخنگار

آرمان وبگاه تاریخنگار ، پیشکش داده های سودبخش در زمینه تاریخ و فرهنگ است و تلاش دارد تا راهنمای کوچکی برای دانش پژوهان پرسشگر و کوشا باشد. ایدون چنین باد.
نشانی پست الکترونیکی تاریخنگار در قسمت «تماس با من» درج است

طبقه بندی موضوعی

تعلق به هم جنس

سه شنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۲۲ ق.ظ

تاریخ ، همان طور که شاهد ایثار و مهربانی و حسن خلق ابنای بشر بوده، گواه رفتارهای ناپسند و مذموم ایشان نیز بوده است. و طبعاً در این میان، عشق به جنس موافق، یکی از خصائص اخلاقی آدمیان بوده که از غریزه حیوانی او نشات می گرفته است. گرچه که عده ای به نگاهی دیگرگون، آن را تعریف کرده اند و درصدد تبیین تعشقی این چنین به خلوصی عرفانی برآمده اند.

--  از عشق سلطان محمود غزنوی به غلامش ایاز ، که در ادبیات فارسی جلوه ها دارد ، که بگذریم ، در باره سلطان جلال الدین خوارزمشاه چه باید گفت که چون غلامش فالج درگذشت، مردمان تبریز را اجبار کرد که به تابوت غلام احترام بگذارند و تا مدتی از دفن جنازه فالج خودداری می کرد! البته، چنین تعلق خاطری، مسبوق به سوابقی درخشان بود که خلیفگان مسلمان آن را بدعت گذاشته بودند. نظیر: امین عباسی که به خواجه کوثر، غلام سیاهش عشق فراوان داشت و به خاطر بازی با او ، از حمله قوای مخالف به بغداد غفلت کرد و کشته شد.

داشتن غلام و به عبارت صریحتر امردبازی ، گوئی یک سنت در دربار شاهان بود. لذا شاعران به این خصلت شاهانه به کنایه ، اشاره داشتند. چنانکه از این شعر عطار نیشابوری :

مگر سنجر غلامی داشت ساقی             که از خوبی نبودش هیچ باقی

جمالش با ملاحت یار گشته                  ز هر دو شاه برخوردار گشته!

می توان فهمید که غلامان خاصه شاهی ، صرفاً ساقی و قدح به دست نبودند و خدمات دیگری هم ارائه می کرده اند!

حتی امیری دانشمایه چون کیکاووس زیاری توصیه می کرد که:« در تابستان میل به غلامان و در زمستان میل به زنان کن» ! در دوره مغولان، شرم و آزرم بر باد رفت و چنان شد که گیخاتوی ایلخان به خاطر تعشق به پسران، حکومتش را از دست بداد. کمی در تاریخ این طرف تر، علاالدین محمد زعیم فرقه اسماعیلیه نیز ، جان بر سر عشقش به حسن مازندرانی داد و در سال 653 به طرز مشکوکی به قتل رسید و حسن و فرزندان او نیز در آتش سوزانده شدند. و کم نبوده اند حاکمانی که جان یا قلمروی خویش را بر سر این عشق نامیمون از کف داده اند. چون حاجی شاه اتابک یزد و ابواسحاق اینجو والی شیراز ، بایسنقر میرزای تیموری، شاه اسماعیل دوم و چندین نقش آفرین دیگر از اهل سیاست.

برخی منابع خبری، علاقه شگفت انگیز ناصرالدین شاه قاجار به پسرک زشت روی شمیرانی یعنی ملیچک را بر همین مبنا قیاس کرده اند و در اوائل انقلاب نیز کتابی تحت عنوان آیا شاه شوهر داشت؟ نوشته و منتشر شد که می توانست مدعای قرار گرفتن آخرین شاه تاریخ ایران در این فهرست باشد. حال باید دید اسناد پشت پرده چه می گویند.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۲۳
تاریخنگار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی