تاریخنگار

پایگاه داده های تاریخی و کتابشناسی

تاریخنگار

پایگاه داده های تاریخی و کتابشناسی

تاریخنگار

آرمان وبگاه تاریخنگار ، پیشکش داده های سودبخش در زمینه تاریخ و فرهنگ است و تلاش دارد تا راهنمای کوچکی برای دانش پژوهان پرسشگر و کوشا باشد. ایدون چنین باد.
نشانی پست الکترونیکی تاریخنگار در قسمت «تماس با من» درج است

طبقه بندی موضوعی

تاریخ در برابر چالشی پسامدرن

دوشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۵، ۱۰:۲۹ ق.ظ


از آن هنگام که نگارش تاریخ آغاز شد مورخان به نگره ها و روش هایی که با آنها به گذشته می نگرند و به امکانات و محدودیت های دست یابی بر دانشی موثق پیرامون آن اندیشیده اند. از مورخ یونانی توسیدید تا استادان تاریخ عهد روشنگری و رومانتیک مانند ادوارد گیبون و لئوپولد فن رانکه همه به شیوه هایی گوناگون تمایزی بنیادین را میان تاریخ و اسطوره، دانش عینی پیرامون گذشته و بازسازی شاعرانه آن، واقعیت تاریخی و داستان تاریخی حفظ کرده اند. با این همه در یک چهارم پایانی سده بیستم، این تمایز از سوی شماری از نویسندگان و اندیشمندان عمدتا از رشته های ادبیات و زبانشناسی به چالش کشیده شده است. با الهام از نظریه هایی از زبان شناسی فرانسوی که همگی تحت عنوان «پساساختارگرایی» گروه بندی می گردند این نویسندگان استدلال کرده اند که از آنجا که ذهن انسان هر چیزی را به یاری زبان در می یابد، به اعتباری می توان همه چیز را به مثابه متن در نظر گرفت. در واقع هیچ چیز را نمی توان نشان داد که بیرون از متن ها وجود داشته باشد. افزون بر این، زبانی که متن ها با آن  به نگارش درمی آمدند در برگیرنده ی هیچ ارتباط اثبات پذیر و سرراستی با مفاهیم چیزهایی که به آنها ارجاع می دادند نداشتند؛ اشیاء معنای خود را از بستر زبانی پیرامونشان می گرفتند. با این وجود نظام معانی ثابت نبود. بلکه برعکس، این نظام هر گاه که متن خوانده می شد از نو ساخته می شد. بنابراین معنا در یک متن بر دست خواننده ساخته می شد نه نویسنده که غایات و گرایش هایش در نوشتن متن کم وبیش [با  معنای متن] ارتباطی نداشتند.   آنچه که چنین ایده هایی به آن اشاره دارند در واقع برای مطالعه ی تاریخ بسیار بنیانی اند. اگر معنا به دست خواننده در متن گزارده می شود، پس متون تاریخی- منابعی که پژوهش های تاریخی به صورت سنتی به آنها وابسته اند- هیچ معنایی جدا از آنچه که مورخ در آن ها می گذارد ندارد. از این رو مورخین هیچ چیزی را درباره ی گذشته کشف نمی کنند؛ آن ها به سادگی گذشته را می سازند. بنابراین دیدگاه یک مورخ با  دیدگاه دیگری برابر است؛ برای مثال هیچ معیار معتبری برای ارزیابی درستی دو تفسیر تاریخی متضاد از انقلاب فرانسه وجود ندارد. از این رو موضوع و غایت، و در واقع تنها امکان تاریخ به عنوان موضوع مطالعه، بررسی [شخصیت و ذهنیت] مورخان است. در باره ی خود گذشته ما هیچ نمی توانیم بدانیم؛ چرا که گذشته از دست رفته است. این مباحث به گونه ای دامنه دار در گسترش حوزه  تخصصی نظریه تاریخی و تاریخ نگاری موثر از کار درآمده اند. همچنین این مباحث به گونه ای مبهم اما تا حدی قابل تشخیص بر مطالعه ی خود تاریخ نیز اثر گذار بوده اند. برای نمونه در دایره المعارف های کنونی فضایی بیشتر وقف تشریح و توضیح تفسیر های دگرگون شونده و یا رقیب از رویداد های گذشته شده است تا دایره المعارف هایی که نیم سده پیشتر نوشته می شدند، هنگامی که تفسیر های تاریخ به عنوان واقعیات تثبیت شده پرسش ناپذیر و گزاره های [تاریخی] به عنوان دانش تردید ناپذیر تجربی بازنموده می شدند. افزون بر این، این اندیشه ها این باور را در میان مورخان به ویژه در آمریکا برانگیخته است که مفهوم عینیت تاریخی افسانه ای است ساخته بر دست گروه ها یا طبقات مسلط در جامعه به منظور سرکوبی دیگر تفسیر های ممکن از گذشته که بیانگر آمال اقلیت های سرکوب شده هستند. زنان دیدگاهی متفاوت از مردان درباره گذشته خواهند داشت، همچنین آفریقایی- آمریکایی ها از پروتستان های سفید پوست آنگلو ساکسون، هم جنس خواهان زن و مرد از دوستداران جنس مخالف و غیره؛ و بدون آن که اهمیتی داشته باشد که کدام یک از این دیدگاه ها درست است یا غلط، واقعیت آنست که هر کدام از آنها از چشم اندازی که خود [به مسائل] می نگرند درست هستند؛ برای نمونه آفریقایی- آمریکایی ها حقیقت [مورد نظر] خود را درباره گذشته آمریکا دارند همان طورکه پروتستان های انگلوساکسون حقایق خویش را دارند. تنها معیار برای گزینش میان این دیدگاه های گوناگون زیبایی شناختی و به ویژه سیاسی هستند.   

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۳۰
تاریخنگار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی